شخصی سازی وب سایتها DWP
شخصی سازی وب سایتها یا DWP
DWP چیست؟
Dynamic Web Personalization
شخصیسازی پویای وبسایت
بطور مختصر و مفید یعنی نمایش متفاوت و شخصی سازی شده ی سایت برای هر کاربر.
این قابلیت از سالها قبل یعنی زمانی که برنامه نویسی و توسعه ی سایتهای داینامیک امکان پذیر شدند، قابل اجرا و پیاده سازی بودند و شاید جسته و گریخته در سایتهایی مورد استفاده قرار گرفتند. ولی امروزه در حال تبدیل شدن به یک استاندارد و حتی الزام برای سایتها و توسعه ی آنهاست.
شخصی سازی وب سایت های پویا یا DWP فرآیندی ست که با تعامل با کاربران مختلف در وب سایت، می تواند با توجه به موقعیت مکانی کاربران، تعداد بازدید از سایت، زمان و روز و جایی که بازدیدکننده از آن آمده است (منبع ترافیک) یا نحوه تعامل بازدیدکننده با وب سایت شما در گذشته، اقدامی انجام دهیم که سایت با شکل و شمایل متفاوتی برای کاربر مورد نظر نشان داده شود، که این با برنامه نویسی های سمت کاربر و سمت سرور و نگهداری سلایق و شرایط کاربر مورد نظر امکان پذیر است.
شخصی سازی وب سایت پویا می تواند در بازاریابی بسیار مفید باشد. کسبوکارها احتمالاً بیشتر از آنچه فکر میکنید از شخصیسازی وبسایت استفاده میکنند.
شخصیسازی وبسایت های پویا یا (DWP, Dynamic Web Personalization) توانایی تغییر پویای محتوا، پیغامرسانی و پیشنهاداتی است که برای بازدیدکنندهای خاص و بر اساس معیارهای مشخص نمایش داده میشود. این معیارها را میتوان با توجه به فرایند خرید و موضوعات موردعلاقه در وبسایت طراحی کرد.
مثلا براساس کشور یا موقعیت مکانی کاربر، تغییر زبان، براساس تاریخ یا زمانی از روز ، و... بسرعت محتوا و حتی قالب را براساس آن و بصورت داینامیک برای مخاطب خاص تغییر کند.
واضح ترین مثال شخصی سازی وب سایت زمانی است که به عنوان عضو در یک سایت تجارت الکترونیک وارد می شوید. سایتی که پس از ورود به سیستم مشاهده می کنید با سایتی که به عنوان یک بازدید کننده عمومی مشاهده می کنید متفاوت خواهد بود. نه تنها پیوندهایی به سبد خرید شخصی و سفارشهای قبلی خود خواهید داشت، بلکه ممکن است بر اساس تاریخچه خرید و مرور خود، محصولات توصیه شده به شما نشان داده شود.
کوکی ها یکی از راه ها برای شخصی سازی محتوا هستند. این فایلها در دستگاه کاربر دانلود میشوند و اطلاعاتی را ذخیره میکنند که ممکن است شامل اطلاعات شخصی مانند نام و آدرس و یا اطلاعات مرورگر باشد.
خواندن اطلاعات از یک کوکی می تواند به وب سایت شما اجازه دهد تا به نام کاربر خوشامد بگویید. می تواند محتوای شخصی سازی شده دیگری را درست همانطور که برای یک کاربر در پایگاه داده خود انجام می دهید ارائه دهد. تفاوت اصلی این است که کوکی ها در دستگاه مشتری ذخیره می شوند و می توانند به طور خودکار خوانده شوند. کاربر برای دیدن محتوای شخصی سازی شده نیازی به ورود فیزیکی به عنوان کاربر ثبت نام شده ندارد.
از کوکی ها نیز می توان برای ردیابی رفتار کاربر در وب سایت های مختلف استفاده کرد. اینجاست که آنها شروع به قدرتمند شدن برای اهداف بازاریابی دیجیتال می کنند. به عنوان مثال، می توانید محصولاتی را که یک کاربر خاص روی آنها کلیک کرده است را پیگیری کنید و سپس از آن اطلاعات برای ارائه یک تبلیغ شخصی در صفحه فیس بوک و پیج های دیگر کاربر استفاده کنید.
از شخصی سازی می توان به روشی ساده تر نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر بازدیدکنندهای از وبسایت شما از یک دستگاه تلفن همراه استفاده میکند، میتوانید تعیین کنید که چقدر به محل فروشگاه شما نزدیک است. میتوانید پیامی ظاهر کنید که به بازدیدکنندگانی که در شعاع 2 کیلومتری هستند نشان میدهد شخصاً از فروشگاه شما بازدید کنند.
مثال دیگر نمایش یک پیام یا شماره تماس برای بازدیدکننده ای است که برای بار دوم یا سوم به سایت شما بازگشته است.
شخصی سازی واقعاً جایی است که بازاریابی دیجیتال در مقایسه با روش های بازاریابی سنتی تر می درخشد.
به جای ارائه محتوای عمومی و امیدواری به اینکه برای بخش کوچکی از مخاطبان خود جذاب باشد، می توانید همه چیز را برای فرد شخصی سازی کنید، آن را مرتبط تر کنید و در نتیجه احتمال تبدیل کاربر را افزایش دهید. این به توانایی ایجاد یک تجربه کاربری پیچیدهتر مربوط میشود، تجربهای که برای مشتری ارزشمندتر و مفیدتر است، و احتمالاً آنها را درگیر میکند.
چرا این کار تا این حد انقلابی است؟ اکنون بازاریابان میتوانند بازدیدکنندگان از وبسایتهای خود را بخشبندی و هدفگیری کنند و پیامی را برای آنها نمایش دهند که با نیازها، خواستهها و علایقشان مرتبط است. برقراری ارتباط با این روش هدفمند، باعث ایجاد تماس عمیقتر با بازدیدکننده و افزایش شدید فروش میشود.
هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از مهمترین ابزارها در زمینه ی برنامه نویسی و توسعه ی وب سایتهای پویای شخصی سازی شده هستند.
کینِی اندرسون بازاریاب محصول در سایت هاباسپات از اثر DWP بر خود این سایت میگوید: «ما شاهد خلق 93000 دکمه با استفاده از این نرمافزار بودیم و در یک دوره 12 ماهه صدها میلیون نفر از این سایت بازدید کردند.»
ما دریافتیم دکمههایی که به صورتی پویا کاربر خاصی را مورد هدف قرار میدادند، 42 درصد بیشتر از دکمههایی که برای همه بازدیدکنندگان یکسان بودند، مورد بازدید قرار گرفته بودند و افراد در آنها عضو شده بودند. این یک نوع بازاریابی است و بر هر کسبوکاری که بخواهید، اثر میگذارد.
ازآنجا که سایتهای محدودی DWP را ارائه میدهند، دنیای بازاریابی در خط مقدم انقلاب اینترنتی شخصیسازی پویای وب قرار گرفته است. بااینحال، پیشبینی میشود که در چند سال آینده شاهد باشیم که اکثریت محیطهای وب، فناوری شخصیسازی پویا در وب را به کاربریهای خود اضافه کنند.
خوشحال میشیم که نظرتون رو در مورد این مقاله ، در بخش نظرات شاهد باشیم و با ثبت ایمیل خود در کادر مربوطه، دیگر مقالات را در ایمیل تون دریافت کنید.