چطور برنامه نویس بهتری شویم؟

عوامل تبدیل شدن به برنامه نویس با کیفیت تر

 

 

چطور برنامه نویس بهتری شویم؟

نکاتی برای تبدیل شدن به برنامه نویس با کیفیت تر نویسنده: علی بدیعی

 

در این مقاله شما با مهمترین فاکتورها و عواملی آشنا می شوید (یا از قبل آشنایی دارید و برایتان یادآوری می شود) که در تبدیل کردن شما به برنامه نویس با کیفیت تر بسیار تاثیرگذار هستند. در اینجا منظورمان از برنامه نویس بهتر و با کیفیت تر از دو بعد شخصیتی و هم از لحاظ فنی می باشد. ولی نهایتا شناخت و یادآوری این موارد هیچ اتفاق جدیدی را رقم نخواهد زد مگر اینکه از همین لحظه حتی با اقدامک های بسیار کوچک شروع به تمرین و تغییر کنید.

 

 

مهمترین مواردی که شما را به برنامه نویس بهتری تبدیل می کند:

1. تغییر ذهنیت

ذهنیت دقیقا ریشه درختی ه که تنه ی آن تخصص و مهارت های فنی برنامه نویسه و نهایتا میوه و نتایج این درخت همان پروژه ها و درآمدهای دلخواه هستند.(اگر ریشه مشکل داشته باشد میوه دلخواه حاصل نخواهد شد)

البته تغییر ذهنیت موضوع گسترده ایه که در چند سطر قابل بیان و معرفی نیست، ولی بطور خلاصه برای اینکه سرنخ داستان بدستتون بیاد و برای این تغییر بزرگ پیگیر باشید.

اولین قدم در تغییر ذهنیت، پذیرفتنِ مسئولیتِ شرایطی ست که در آن هستید(بدون سرزنش کردن خود، بدون مقایسه خود با دیگری) یعنی به هیچ وجه وضعیت خانواده، جامعه، کشور و ... را مسئول این شرایط قرار ندهید چون درغیر اینصورت هیچ تغییر بزرگی رخ نخواهد داد و با پذیرفتن این مسئولیت شروع تغییرات آغاز میشود. دومین قدم برای تغییر ذهنیت باور پیدا کردن به اینکه توانایی انجام هر کاری که در رویا و اهدافمان شکل گرفته را داریم و با تمام وجود برایش تلاش میکنم (با مشاهده زندگینامه افراد مشابه).

و سومین مورد در تغییر ذهنیت، اطمینان به اینکه شرایط کلی دنیا بسوی پیشرفت و فراوانی نعمته و مدام فرصتها و موقعیت هایی ایجاد میشود که سالهای گذشته به هیچ وجه وجود نداشتند(ایمان واقعی و درونی به خداوند و توسعه ی کائنات) و برای تک تک افرادی که در مسیر و حرکت باشند و چشمان شان باز باشد        (یعنی اخبار و حواشی تمرکز و امیدشان را نابود نکرده باشد) فرصتها به شکل های مختلفی ظاهر می شوند.

اینها فقط سه مورد اول برای تغییر ذهنیت بودند و حدود 100 نکته دیگر در این زمینه وجود دارد.

 

 

 

2. توسعه فردی

برنامه نویسی صرفا کد زدن نیست و اگر قرار است در این حوزه فعالیت ماندگار داشته باشیم و هم لذت ببریم و هم زندگی کنیم و هم پیشرفت و درآمدهای بالا را تجربه کنیم باید برنامه نویسی را با لایف استایل برنامه نویس آلفا زندگی کرد. (بزودی در مورد لایف استایل برنامه نویسان آلفا مطالب بیشتری منتشر میکنیم)

در بحث توسعه فردی توجه به استراحت و خواب مناسب، تغذیه سالم و مناسب، و ورزش(ورزشهای هوازی و تمرکزی) در اولویت قرار دارد و باید مانند هر فعالیت تکراری دیگری برای اینها برنامه ی منظم و دقیقی داشت تا تبدیل به عادت روزانه شوند.

برای یادگیری باید برنامه داشت، برای تفریح برنامه داشت، برای پیشرفت های کاری و بیزینسی برنامه داشت. بطور کلی هدفگذاری دقیق و شفاف در ابعاد مختلف(کاری/زندگی/روابط/معنویات) و برنامه ریزی کردن و عملگرایی بالا در اجرای برنامه ها، اصلی ترین عامل توسعه فردی ست.

 

 

3. توسعه فنی در برنامه نویسی

درک مناسب از الگوریتم ها و حل مساله در برنامه نویسی/ تسلط به یک یا چند زبان مرتبط در یک حوزه کاری(مثل حوزه وب، موبایل،دسکتاپ، بازی سازی، هوش مصنوعی و...) / تسلط به یک فریمورک مرتبط با همان حوزه کاری/ تسلط به اصول و قواعد بانک های اطلاعاتی/ تجزیه و تحلیل پروژه و دیتابیس / ارتباط با جامعه های کوچک و بزرگ برنامه نویسان / استفاده ی از ابزارها و امکانات جدید و بروز مثل هوش مصنوعی / استفاده از سایتها و رفرنس های اصلی و لاتین/ کدنویسی و انجام پروژه بصورت مداوم / یادگیری مداوم و منظم در برنامه ی روزانه /  

اینها مهمترین عوامل توسعه فنی و تخصصی در زمینه برنامه نویسی هستند.

 

 

 

4. توسعه مهارت های جانبی و نرم

شناخت بازار، بیزینس و صنعت نرم افزار /مهارت های شخصیت شناسی/ مذاکره/ قراردادنویسی / ارتباطات / بازاریابی / تبلیغات / پرزنت و معرفی خود و محصول / مهارتهای فروش / مهارت خلاقیت و ایده پردازی / مهارت مدیریت زمان / مهارت همکاری های تیمی/ مهارت کنجکاوی و پیگیری و جستجو/ پشتکار و تاب آوری/

از مهمترین مهارت های جانبی برای تبدیل شدن به برنامه نویس بهتره.

 

5. با ما همراه باشید

و آخرین عامل تبدیل شدن به برنامه نویس بهتر در دو بعد شخصیتی و فنی، دنبال کردنِ ما در سایت و شبکه های اجتماعی ماست چرا که ما نیز در حال تلاش برای تبدیل شدن به برنامه نویسِ بهتری هستیم.

در اینستاگرام:  Badiee_ Academy

در تلگرام:         BadieeAcademy

در روبیکا:         BadieeAcademy    

 

فایل کامل مقالات را از بخش مقالات سایت آکادمی برنامه نویسی بدیعی(Badiee-Academy.ir) و یا در کانال ما در تلگرام و روبیکا به آدرس BadieeAcademy دریافت کنید.

 

https://www.instagram.com/badiee_academy/


دانلود فایل پی دی اف
اشتراک